Tune Tutor App
Tune Tutor-appen ble utviklet som en del av Coursera UX Design-sertifikatet. Appen gir foreldre en enkel måte å søke etter kvalifiserte musikklærere, sammenligne profiler, og booke timer for instrumenter som piano, gitar, trommer og mer. Arbeidet ble gjort på engelsk for å dele med studiekamerater.

Utfordring
Hvordan kan vi lage en plattform som hjelper foreldre med å finne pålitelige og tilgjengelige musikklærere tilpasset barnets behov, og samtidig gjøre prosessen enkel og effektiv?
Løsning
En app som tilbyr detaljerte lærerprofiler, enkle søkefunksjoner, og fleksibel booking. Designet kombinerer brukervennlighet med visuell klarhet, utviklet gjennom en brukersentrert designprosess.
Rolle
Jeg ledet hele designprosessen, inkludert research, idéutvikling, wireframes, prototyper, og testing for å sikre en intuitiv og brukervennlig løsning.
Forstå brukerne
Empati-kart og Persona
Laget for både foreldre og instruktører for å forstå deres behov, frustrasjoner og mål knyttet til plattformen.



Brukerreise
Viser foreldres prosess fra å søke etter lærere til å booke timer, og instruktørers opplevelse fra profilopprettelse til håndtering av bookinger.
Foreldre



Instruktører



Definer
Problemstilling 1
Problemstilling
Isabella is a results-driven parent who needs to see measurable outcomes and reviews from other parents because she wants confidence that the tutor will be effective for her child.
Problemstilling 2
Liam is a detail-oriented parent who needs organized tutor profiles with flexible communication options because he wants to confidently choose a tutor who aligns with his child’s needs.
Problemstilling 3
Mia is an efficiency-oriented parent who needs a streamlined booking process with integrated scheduling and messaging because she wants to quickly arrange tutoring sessions and avoid back-and-forth communication.




Hypotese 1
If we provide measurable outcomes and reviews on tutor profiles, then Isabella will feel more confident that the tutor is effective for her child.
Hypotese
Hypotese 2
If we provide organized tutor profiles with flexible communication options, then Liam will feel more confident in selecting a tutor who aligns with his child’s needs.
Hypotese 3
If we create a streamlined booking process with integrated scheduling and messaging, then Mia will be able to arrange tutoring sessions quickly and efficiently without time-consuming communication.
Idéutvikling
Helhetlig storyboard

Detaljert storyboard

Wireframe-skisse

Prototyping
Brukerflyt
Viser hvordan foreldre navigerer i appen, fra søk etter musikklærere til booking av timer. Flyten ble utviklet for å sikre en enkel og sømløs brukeropplevelse.

Oppdatert Lo-fi prototype
Denne versjonen ble forbedret basert på innspill fra brukertesting med 3 personer for å sikre en bedre brukeropplevelse.

Mockup
Designprosessen begynte med en fargerik og leken stil for å appellere til foreldre og barn. Etter testing og vurdering ble det valgt en mer nøytral og ryddig look for å sikre enkel navigasjon og et profesjonelt uttrykk.
(For best opplevelse anbefales det å se prototypene på en større skjerm. Dette gir en mer nøyaktig visning av design og funksjonalitet.)

Style guide og Sticker sheet
En visuell ramme for designet, med definisjoner av farger, typografi, og ikoner for å sikre konsistens i appen. Sticker sheet samlet nøkkeldesign som knapper og elementer for enkel prototyping.


Oppdatert Hi-fi prototype
Den ferdige prototypen ble testet av 3 personer, og tilbakemeldingene deres førte til forbedringer i design og brukeropplevelse.
(For best opplevelse anbefales det å se prototypene på en større skjerm. Dette gir en mer nøyaktig visning av design og funksjonalitet.)
Oppsummering
Læring
Empathize- og Ideate-fasene spilte en avgjørende rolle for sluttresultatet. Innsikten fra disse fasene la grunnlaget for en løsning som balanserte brukernes behov med enkel navigasjon.
Potensielle forbedringer
Videre arbeid med appen ville fokusert på instruktørene, med en dypere forståelse av deres behov og hvordan appen kunne tilpasses for å støtte deres oppgaver bedre.
Avslutning
Tune Tutor-prosjektet demonstrerte viktigheten av en brukersentrert prosess og hvordan detaljerte iterasjoner skaper en løsning som møter både foreldre og instruktørers forventninger.
